Azərbaycan təhsil sistemində "kurikulum" yeni bir anlayışdır və o, təlim prosesi ilə bağlı bütün fəaliyyətlərin təşkilini və həyata keçirilməsini əks etdirən konseptual sənəd kimi başa düşülür. İslahat çərçivəsində elə bir konseptual sənəd hazırlanır ki, özündə təhsilalanlar üçün zəruri kompetensiyaları, məzmun və qiymətləndirmə standartlarını, hazırkı tədris planı və proqramlarını, şagirdə və onun hazırlıq səviyyəsinə verilən tələbləri, hər bir dərsin konkret inkişafetdirici məqsədlərini, metodik təminatı, dəyərləndirmə modelini, texniki təchizatını və s. təsvir etsin, müəllim və məktəb qarşısında duran vəzifələri və onların konkret həlli yollarını göstərsin.
Kurikulum müasir dərs modelinin əsas çərçivələri üzrə fənlər kursunun hər bir bölməsinin məqsədini, məzmununu, tədris-təlim fəaliyyətini, nailiyyətlərini, onların qiymətləndirilməsini əks etdirir.
Azərbaycanda[redaktə]
Azərbaycan Respublikasında ümumi təhsilin Konsepsiyası - Milli Kurrikulumu (bundan sonra Milli Kurrikulum) konseptual xarakterli çərçivə sənədi olub ümumi təhsil üzrə təlim nəticələrini və məzmun standartlarını, ümumi təhsilin hər bir pilləsində nəzərdə tutulan fənləri, həftəlik dərs və dərsdənkənar məşğələ saatlarının miqdarını, pedaqoji prosesin təşkili, təlim nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi və monitorinqi üzrə əsas prinsipləri, fənn kurrikulumlarının strukturunu əhatə edir.
Milli Kurrikulum ictimai-siyasi, mədəni və sosial həyatın qloballaşdığı və universallaşdığı, informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının rolunun artdığı, rəqabətin gücləndiyi müasir dövrdə hər bir şəxsin istedad və qabiliyyətinin müstəsna əhəmiyyət kəsb etdiyi nəzərə alınaraq, müstəqil qərarlar qəbul etməsi üçün onun zəruri təhsil səviyyəsinə və bacarıqlara malik olmasına, cəmiyyətin inkişafının əsas hərəkətverici qüvvəsi olan insanın formalaşdırılmasına və problemlərin həllinə yönəlmişdir. Milli Kurrikulum bilavasitə aşağıdakı funksiyaların reallaşdırılmasına xidmət edir:
- ümumi təhsilin pillələri, bu pillələrdə tədris olunan fənlər arasında əlaqələrin və ardıcıllığın təmin edilməsi;
- fənlərin məzmununun cəmiyyətin tələbatına uyğun daim təkmilləşdirilməsi və yeniləşdirilməsi;
- təlim texnologiyalarının çevikliyi və interaktivliyinin təmin olunması;
- nəticəyönümlü fənn kurrikulumlarının hazırlanıb tətbiq olunması;
- təlim mühitinin, təhsil fəaliyyətinin səmərəliliyinin, təlimin inkişafetdirici və qabaqlayıcı xarakterinin, bilik, bacarıq və vərdişlərin təhsil pillələri üzrə konsentrik prinsip əsasında müəyyənləşdirilməsinin təmin olunması;
- şagird nailiyyətlərinin obyektiv qiymətləndirilməsi və stimullaşdırılmasının təmin edilməsi.
Milli Kurrikulum aşağıdakı ümumi prinsiplərə istinad olunmaqla hazırlanmışdır:
- milli və ümumbəşəri dəyərlərin nəzərə alınması;
- ümumi inkişafı, meyil və maraqları nəzərə alınmaqla bütün şagirdlərə əlverişli təlim şəraitinin yaradılması;
- tələbyönümlülük;
- nəticəyönümlülük;
- şagirdyönümlülük.;
- inteqrativlik.
Yaşadığımız XXl əsrin hazırkı mərhələsində Azərbaycan təhsil
sisteminin qarşısında çox mühüm problemlər durur. Müasir təhsilin əsas məqsədi
tədrisin səmərəliyini artırmaq, gələcəkdə vətənimizi inkişaf etdirə bilən, öz
düşüncəsi, ağlı, potensial enerjisi, güclü məntiqi ilə fənləri dərindən mənimsəyən
və onu tətbiq etməyi bacaran, hər cür stüasiyalarda işin məğzini tutub çıxış
yolunu axtarmağı bacaran yüksək intelekli gənclər yetişdirməkdir. Bu xüsusda
yeni təlim metodlarının tətbiqi labüddür. Elmin, texnikanın bu cür sürətlə
inkişaf etdiyi bir dövrdə ənənəvi üsullardan əl çəkmək, ( yaxşılarını qoruyub
saxlamaqla ) yeni fəal / interaktiv təlim metodlarından yararlanmaq, onları
lazımınca qavramaq və dərsləri bu aspektdə qurmaq biz müəllimlərdən böyük məsuliyyət
və cəsarət tələb edir. Çünki orta və yaşlı nəslin nümayəndələri olan müəllimlərin
əksəriyyəti ( hətta gənclərin içərisində də belələrinə təsadüf edilir. ) ənənəvi
dərs metodlarından əl çəkmək istəmir, yeni təlim metodlarına bir növ
inamsızlıqla yanaşırlar. Açığını deyim ki, bugün təlimə yeni yanaşmalar, fərqli
baxışlar daha çoxdur. Hər kəs öz fikrində müəyyən qədər haqlıdır. S.
Hüseynoğlunun qeyd etdiyi kimi “ Nə qədər ki, yeni təlimi yanaşmaların mahiyyəti
aydın və anlaşıqlı dildə açıqlanmayıb, üstünlükləri eksperimentə əsaslanmış tədqiqatla
sübut edilməyib, ağlabatan dərs nümunələri metodik sistem şəklində hazırlanıb müəllimlərin
istifadəsinə verilməyib” bu cür söz- söhbətlər olacaq.
Bir şeyi
yaddan çıxarmaq olmaz ki, hər şey təzələnir, yeniləşir, 5-10 il əvvəl
geyindiyimiz paltarları az qala hər il yeniləşdirir, dəblə ayaqlaşmağa
çalışırıq. İstər məişətdə, istər istehsalatda, istərsə də həyatın digər
sahələrində dəyişkənlik varsa, elmdə-təhsildə niyə olmasın? Eyni xörəyi nə qədər yemək olar? Daim yeniliyə
can atırıq. Bu yeniliyi təhsildə niyə qəbul etməyə çətinlik çəkirik? O fikir, əməl,
ideya ki təhsilin xeyrinədir, bunun nəyi pisdir ki?…
Z. Veysovanın mövcud təhsil problemləri ilə bağlı ərsəyə gəlmiş
əsərlərinin daimi oxucusuna çevrilmişəm. Fəal/ interaktiv təlim metodları
haqqında çıxan məqalə və dərs nümunələrini tədris jurnalları və qəzet səhifələrindən
oxuyur, saf- çürük edir, hansılardan tədris prosesində daha çox istifadə etməyin
lazımlığını səciyyələndirir, bunlardan istifadə etməklə təhsilimizin inkişafına
səy göstərməyə çalışıram.
“Məktəb şagirdləri həyat üçün hazırlayır”fikrini əsas
tutaraq özümü bu fikrə kökləyirəm. Verilmiş fərziyələri, bəzi tədqiqat
xarakterli dərsləri, buna həsr olunmuş məqalələri öyrənir, üzərində düşünür, qənaətlərimi
yoxlayır, özümdən təcrübəli olan müəllimlərlə fikir mübadiləsi aparır, diqqətli
məqamları müzakirə edir, yüz ölçüb bir biçəndən sonra dərsdə tətbiq edir və müəyyən
bir nəticəyə nail oluram. Bu həm də bir müəllim kimi bilik və bacarığımı
artırır, inkişaf etməyimə yeni yollar açır.
Diqqətlə fikir versək görərik ki,yeni təlim metodlarının əksəriyyəti
adı dəyişmiş ənənəvi metodlardır. Məgər ənənəvi təlimdə şagirddən müstəqillik,
fəallıq, yaradıcılıq tələb olunmurdumu?..
Bugün hamımız etiraf edirik ki, ənənəvi təlimdə müəllimin
“monoloqu” əsas və aparıcı idi. Elə bugün də çoxları belə düşünür ki, müəllim nə
qədər çox danışsa, izah və şərh etsə, təlim də bir o qədər keyfiyyətli olar.
Bax biz elə burda yanılırıq. Çünki fəal-
interaktiv təlim məhz bunu rədd edir. Şagird lazımsız materiallarla çox yüklənməməlidir.
Müəllim yox, şagird subyekt kimi çıxış etməlidir. Şagird ənənəvi təlimdə bilikləri
öyrənən, müəllim isə öyrədən, bilik verən mövqeyində olur. Yəni şagird
biliyi hazır şəkildə qəbul edirdi. Yeni təlim metodlarında isə şagird biliklərin
qazanılmasında fəal tərəfdaş kimi çıxış edir, özünə inam artır, özünü müstəqil
iş icraçısı kimi hiss edir.
S.
Hüseynoğlu qeyd edir ki, uşaq hələ kiçik yaşlarından müstəqilliyə can atır, yeməyi
özü yeməyə, qaşığı tutmağa, paltarı səhv də olsa özü tək geyinməyə çalışır. Bəs
biz niyə şagirdin bu müstəqilliyini əlindən alıb, hər şeyi özümüz etməyə çalışırıq?
Şagird tədqiqat aparmalı, nəticəyə də hazır şəkildə yox, tədqiqatın nəticəsi
kimi nail olmalıdır. Müəllim dərsi elə qurmalıdır ki, motivasiya şagird və ya
müəllim tərəfindən dərsin gedişində yaransın.
Doğrudan da maraqlı situasiyadır.Fəal- interaktiv təlimin əsasında problemli təlim dayanır.
Bunu təlimdə bir fəallıq kimi də başa düşmək lazımdır. Bu təlimdə şagirdlərin
idrak fəallığının təmin edilməsinə daha çox fikir verilməlidir.
Dialoq və əməkdaşlıq dərsdə əsas amillərdən birinə çevrilməlidir.
Dərs yalnız şagirdlərin özlərinin bir-biri və müəllim ilə sıx əməkdaşlığı şəraitində
effektli olur. Əsas, apaıcı funksiyanı şagirdin özünün aparması, yəni subyekt
kimi çıxış etməsi əsas şərtlərdən
biridir. Eyni zamanda qarşılıqlı hörmət və etibar, şagirdin özünə inamı
çoxaldır, müəllimin ona bir fərd kimi yanaşması, şagirdi bir şəxsiyyət kimi
formalaşdırır,
idrak fəallığını artırır.Fəal dərsdə müəllim dərsin mərhələlərinə,
sinfin təşkili; keçmiş mövzunun soruşulması; motivasiya, yəni problemin
qoyuluşu, tədqiqatın aparılması; informasiya mübadiləsi; informasiyanın müzakirəsi
və təşkil edilməsi; nəticə; yaradıcı tətbiqetmə; qiymətləndirmə və refleksiya;
ev tapşırığının verilməsi ( bu qabaqlayıcı ev tapşırığı da ola bilər ) xüsusi
fikir verməlidir.Bu mərhələlərin hər biri haqqında müəllimin dolğun təəssüratı
olmalı və öz tədris metodu və bacarığını da buna əlavə etməklə dərsin hər bir mərhələsinin
canlı keçməsinə nail olmalıdır.
Müəllim hər mövzuya uyğun metod seçməlidir ki, bu, şagirdin
dərsə marağını artırsın, həm də dərs sönük keçməsin. Çünki eyni üsul və
priyomlar şagirdə yorucu görünə bilər. Motivasiyanı yaradarkən idrak fəallığını
aktivləşdirən suallardan istifadə etməlidir. Bu suallar üç qismə bölünür:
Mövzu ilə əlaqədar
öyrənilməsi vacib olan məsələlərin müəyyənləşdirilməsi məqsədilə verilən
suallar;
- Çoxvariantlı
cavab doğuran suallar.( bunlara açıq suallar da deyilir.)
- “Açar
sözləri” özündə əks etdirən suallar. Açar sözlərinə xassələr, xüsusiyyətlər,
növlər, tiplər, rol, səbəb, nəticə, nöqsan və uğurlar, yenilik və.s göstərmək
olar.
Yeni təlim
metodlarında ən incə məsələlərdən biri qiymətləndirmədir. Bu qiymətləndirmə həm
fərdi, həm də qrup şəklində olmalı və əsaslandırılmalıdır. Bəzən bizə bir məsələ
qaranlıq kimi görünür. Qrupda hər cür şagird olur: zəif, orta, əla. Qiymətləndirmədə
zəiflər də yaxşının içində gedir- deyə düşünənlər var. Amma qabaqcadan bu
qrupun lideri və ya digər üzvünün adı çəkilib, qiymətlər fərdi yazılanda
(jurnalda qrup qiyməti qeyd olunmur) və əsaslandırılanda
daha effektli olur. Qiymətləndirməni də hər dərsə uyğun şəkildə aparmaq olar.
Qruplar bir- birini, qrupda öz fəallığını, qrup liderinin fəallığını, müəllimin
dərsi idarə etməsini qabaqcadan hazırlanmış vərəqdə işarə edir. Bu qiymətləndirmə
şagirdlərə daha çox xoş gəlir. Çünki onlar özlərini bir fərd hesab ədir, hətta
müəllimə belə qiymət verdikləri üçün sevinirlər. Fəal- interaktiv təlimin
mahiyyətini dərindən bilən müəllimlər yuxarıda qeyd etdiyim kimi ənənəvi
metodlardan nəinki imtina etmir, əksinə onlardan istifadə ilə bağlı ağlabatan
tövsiyyələr də verirlər. Zülfiyyə xanım Veyisova yazır: “ Fəal-interaktiv təlimin
üstünlüklərinə baxmayaraq, müəllim ənənəvi ( izahedici-illüstrativ və
reproduktiv) metodlardan istifadədən tam imtina etməməlidir. Təlimin məqsədindən,
məzmunundan, şagirdlərin hazırlığından asılı olaraq müəllim öz seçimini etməlidir.
Məsələn, müəllimin məqsədi bacarıq və vərdişlər formalaşdırmaqdırsa, o daha çox
reproduktiv ( təkrarlama və model üzrə iş ) metodu üstün tuta bilər. Əgər təlimin
məzmunu çox mürəkkəbdirsə, çoxlu sayda yeni
anlayış və məlumatları bilməyi tələb edirsə, bu zaman ənənəvi- izahedici
illüstrativ metod daha çox səmərə verə bilər.
Комментариев нет:
Отправить комментарий